De Geschillencommissie is er om te helpen als kopers en verkopers van rashonden het niet eens kunnen worden en samen geen oplossing vinden. De commissie bekijkt beide kanten van het verhaal en geeft daarna een bindend advies. Dit betekent dat beide partijen zich aan deze beslissing moeten houden.
Cynophilia stelt geschillencommissie in voor conflicten tussen fokkers en kopers
Als er een conflict ontstaat tussen een fokker en een pupkoper en zij er samen niet uitkomen, is de rechter niet altijd de beste optie. De Raad van Beheer heeft wel een geschillencommissie, maar die gaat niet over dit soort geschillen. Sommige rasverenigingen hebben een interne commissie, maar dit geldt niet voor alle verenigingen. Naar de rechter gaan kan duur zijn en een rechter heeft soms weinig kennis van de speciale aspecten rondom de verkoop van honden.
Cynophilia ziet het probleem in deze aanpak. Voor de wet is een hond een “roerend goed”, net als een koelkast, maar voor hondenliefhebbers ligt dat natuurlijk anders. Bijvoorbeeld bij aandoeningen zoals heupdysplasie kan het lastig zijn te bepalen wie verantwoordelijk is: de fokker, vanwege de genetische achtergrond, of de koper, door de manier waarop de hond wordt verzorgd.
Daarom heeft Cynophilia een eigen geschillencommissie opgericht, als alternatief voor een gang naar de rechtbank. De leden van deze commissie hebben niet alleen juridische kennis, maar zijn ook ervaren kynologen. Zo zorgen ze ervoor dat zowel de wet als de specifieke regels binnen de kynologie worden meegenomen bij het oplossen van een geschil.
Werkwijze geschillencommissie
Meer informatie over de werkwijze van de geschillencommissie fokkerij leest in bijgaand document.